|
Érdekvédelem
|
Vissza fő oldalra
|
|
|
|
|
AKTUÁLIS
MAGYARÁZATOK AZ ELKERŰLŐ ÚT HELYETT
a 2006.
választások alatt és azt követően
|
|
A zajvédő
falra néhány hetet, a harmadik ütemre néhány évet várni kell
|
Mégsem lesz
elkerülő!
|
Reménykednek az elkerülő út
harmadik ütemének mielőbbi megépítésében
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2006-04-14
Az elmúlt néhány évben közel 5
milliárd forintnyi fejlesztési pénzt kapott Feketehegy-Szárazrét. A fejlődés
kézzel fogható, a telekárak tízszeresre nőttek, a lakosságszám megduplázódott a
rendszerváltás óta. Mégsem ezek foglalkoztatják a fehérvári politikusokat,
hanem a kampánytémává vált elkerülő.
A napokban Gógl Árpád a Fidesz-KDNP fehérvári jelöltje sajtótájékoztatóján foglalkozott a nemrégiben átadott 63-as elkerülő út negatív hatásaival. Zajvédő falat hiányolt, az út nyomvonalát kritizálta. Ez szolgáltatta a témát egy újabb sajtótájékoztatóhoz, melyet Szigli István a terület önkormányzati képviselője, és Nagy Zsolt, a Polgármesteri Hivatal Közlekedési Irodájának vezetője tartott.
– Az elmúlt években a városrész fejlesztésére 4,5 milliárd forintot kaptunk, év
végére ez akár 5 milliárd forint is lehet. Vannak problémáink, de természetesen
vannak sikereink is, ezt támasztja alá néhány számadat. A tíz évvel ezelőtti
300-400 forint/négyzetméteres telekárak, napjainkra 5000-6000
forint/négyzetméterre emelkedtek. 1990-ben 2600 fő lakott a városrészben, ma
pedig közel 5000 ember otthona Feketehegy-Szárazrét. Ezek bizonyítják a térség
fejlődését – mondta el Szigli István.
Jelenleg a csatornázottság 97 százalékos, mindössze két utcában nincs közmű: a Kőrösi és az Iszkai úton. Ezek 2007-től kezdődően fognak elkészülni a Kohéziós Alap segítségével. A következő négy év fejlesztési terve is elkészült már, ennek költségvetése 1,2-1,5 milliárd forint. A jövő után szóba került a jelen is.
– Mostanában sokan felvetették, hogy miért erre
halad az elkerülő út. 1992-ben került kijelölésre a sokat szidott nyomvonal,
melyet nemrégiben az akkori polgármester – Balsay István – megvédett. Ennek
ellenére politikai vita tárgya lett, kampánytémává vált. Szerintem a tények
adottak, az út elkészült, ma már sokan használják, emiatt nem ezzel kellene
foglalkozni. Azt vártam, hogy minden egyes párt képviselőjelöltje a jövőről fog
beszélni, mert én így képzelem el a kampányt. Arról kellene beszélgetnünk, hogy
ki, mikor, és miből kívánja megépíteni a 63-as elkerülőjének harmadik szakaszát
(a PJ benzinkutat kötné össze az Auchan áruházzal), mely gyógyír lenne az Új
Csóri út hatalmas forgalmának csökkentésére, és szavatolná az egész városrész
nyugalmát – hangsúlyozta Szigli István.
A témával kapcsolatos politikai érdektelenség alól egyetlen kivételt említett:
Warvasovszky Tihamér polgármester, és Molnár Albert, a PM politikai
államtitkára voltak azok, akik a március eleji lakossági fórumon válaszoltak a
lakosok jogos kérdéseire. A képviselő kiemelte: "a városrész nem a 8-as út
és a 63-as út körforgalmi csomópontjánál végződik, hanem ott kezdődik el".
Ezért elvárja, hogy ne csak a "slágertémával" foglalkozzanak a
képviselőjelöltek, ne riogassák az embereket iskolabezárással, hanem kérdezzék
meg őt, egyeztessenek vele vagy a lakosokkal, akik ebben érintettek.
– Nyugodtan kijelenthetem, hogy az elkerülő út miatt – porral, zajjal,
rezgéssel – leginkább érintett általános iskolánk nem kerül bezárásra! Sőt,
tetőtér beépítéssel közösségi helyiségek kialakítása válik lehetővé, valamint
új tantermek hozzáépítése is szerepel terveinkben. Az elmúlt időszakban 60
millió forintot költöttünk az iskolaépületre, rövid időn belül nyílászáró
cseréket fogunk végrehajtani az iskola korszerűsítési program keretében. A
zajvédő falat pedig meg fogják építeni rövid időn belül, legalábbis a Nemzeti
Autópálya Rt. kötelezettséget vállalt erre – tette hozzá az önkormányzati
képviselő.
A Polgármesteri Hivatal részéről Nagy Zsolt, a Közlekedési Iroda vezetője
elmondta, hogy a harmadik ütem megépítésének engedélyeztetése jó úton halad,
szeptemberre komplett kivitelezési tervekkel fognak rendelkezni. A zajvédő
falról megtudtuk, hogy azért kapott ideiglenes engedélyt az elkerülő út, mert
hiányoznak róla bizonyos kiegészítő berendezések, tárgyak. Ilyen többek között
a zajvédő fal is, mely szükséges a végleges engedélyekhez. Az átadástól
számított fél éven belül mérni fogják a zajártalmat az érintett területeken,
ezek alapján szinte száz százalék, hogy a fal meg fog épülni. Bekerülési értéke
több tízmillió forint lesz. A zajvédelmi intézkedési terv része egy 20-30 méter
széles erdősáv telepítése is, ennek eredménye azonban csak 10-15 év múlva lesz
érzékelhető.
Az elsődleges megoldás tehát a zajvédő fal megépítése, a végleges megoldás azonban a sokat emlegetett harmadik ütem elkészülte lesz. Előbbi néhány hónapon belül realitássá válik, utóbbira elképzelhető, hogy még éveket kell várni.
Szokatlan helyszínen került sor sajtótájékoztatóra, hiszen a nemrégiben átadott elkerülő út és a 8-as főút körforgalmi csomópontjánál hallgattuk Gógl Árpád országgyűlési képviselőjelöltet és Szigli Istvánt, a térség önkormányzati képviselőjét. A témák között első helyen a megnövekedett zaj állt.
– A hely varázsa az, ami miatt most itt vagyunk. A lakosok örültek 1992-ben, amikor megtudták, hogy lesz elkerülő út. Akkoriban még három variáció is létezett, végül a jelenlegi nyomvonalat választották, amely rögtön egyfajta telekspekulációs rohamot indított. Felvásárolták a földeket a gyorsan jövő nagy pénz reményében – mondta el Gógl Árpád.
A politikus véleménye szerint a lakosságot elfelejtették megkérdezni a
nyomvonal helyességéről, sőt az elkészült elkerülő út kiegészítő
berendezéseiről is. Hiányoznak a zajvédő falak, valamint a természetes
növényzettel biztosított zaj-, por, és rezgésgátlás. Gógl Árpád kiemelte: 15
milliárd forintjába került az államnak az elkészült "bekerülő" út, és
sok-sok ártalmába az itt élőknek. Példaként említette, hogy a jelenleg is csak
ideiglenesen engedélyezett elkerülő út mentén, melyet nap, mint nap
használhatunk, mindezidáig nem épült egyetlen méternyi zajvédő fal sem. Pedig a
közelben lévő általános iskolában a megnyitás óta elviselhetetlen a zajártalom,
nyitott ablaknál nem tudnak órát tartani, ha beköszönt a jó idő.
– Az elkerülő útnak valóban csak ideiglenes az engedélye, azért, mert a
szakhatóság fél évet adott arra, hogy a hiányzó kiegészítő berendezéseket
pótolják. A zajvédő növénytelepítés eredménye sajnos csak 10-20 év múlva lesz
érezhető. Ezért a legutóbbi lakossági fórumon, melyen részt vett a polgármester
úr is, felmerült az égetően szükséges 300-400 méternyi zajvédő fal megépítése.
Most arra kell figyelnünk, hogy az építés valóban megvalósuljon a féléves
határidőn belül – hangsúlyozta Szigli István, Feketehegy-Szárazrét független
önkormányzati képviselője.
A lakosok és a képviselő bízik benne, hogy a fal megépítése az ígért határidőn
belül megtörténik. Szigli István reményét fejezte ki, hogy a valódi elkerülő
szakasz, mely a 8-as főút városon kívüli szakaszán csatlakozik, mihamarabb
megvalósul. Az önkormányzati képviselő azt kérte minden országgyűlési képviselőtől,
hogy első helyen szerepeljen terveikben a harmadik ütem megépítéséhez szükséges
pénz előteremtése. Egyébként a komplett kivitelezési tervek készen vannak, már
csak engedélyekre és néhány milliárd forintra van szükség.
SZ. T.